woensdag 12 mei 2010

Afrikaans

Waar Facebook al niet toe kan leiden. Ineens heb ik contact met een aantal Zuid-Afrikanen. Voor mij is het wel grappig, ik vind het leuk om het Nederlands in diverse variƫteiten te horen. We kennen natuurlijk de verschillen tussen het Nederlands, Vlaams, Antilliaans en Surinaams, het Afrikaans komen we in Europa wat minder tegen. Zelfs toen ik nog in Amsterdam werkte, met 177 nationaliteiten een mengelmoes, kwam ik het Afrikaans maar zeer weinig tegen, zeker omdat de Zuid-Afrikanen, als ze al in Nederland zijn, zich meestal bedienen met Engels.
Zelf ben ik een jaartje of 15 geleden een keertje tegen het Afrikaans aangelopen. Vlak bij het Okura-hotel zat destijds de Zuid-Afrikaanse handelsmissie. Een man kwam onze winkel binnen lopen. Hij moest iets hebben wat even uit het magazijn moest komen. Mijn moeder gaf het bestelde aan mij, en ik bedankte haar met de woorden:" Mijn dank is 1,71, langer ben ik niet." De klant schoot daarbij in de lach, en moest bekennen een Afrikaner te zijn. Ik vertelde hem dat hij in Nederland gerust Afrikaans kan praten, met een klein beetje moeite is deze taal prima te volgen. Ik moet eerlijk zeggen dat de rest van het gesprek een stuk sneller verliep.
Ik moet zeggen dat de dingen die ik uit het land lees, "baie" ofwel zeer interessant zijn. Ik moest alleen, om de kringeltjes onder de teksten weg te krijgen, een Afrikaanse spellingscontrole installeren. Gelukkig draait mijn computer onder het systeem Ubuntu, welke haar oorsprong heeft in... Zuid- Afrika...

Geen opmerkingen: