dinsdag 18 mei 2010

Protestplaatje.

Vorige week schreef ik hoe leuk het was om een vierde variant van het Nederlands, het Afrikaans, te leren. Toen ik eenmaal een beetje contacten begon te krijgen, en ook mijn eerste commentaren in Afrikaans ging schrijven( ik denk dat men daar af en toe onder tafel zal liggen van mijn mal taalgebruik), kwam ik ook in aanraking met de donkere kant van het land, geweld. Op mijn vraag hoe ernstig het dan wel zou zijn, kwam vrij snel een antwoord met een vergelijking met Irak. Irak een onrustig land met ongeveer 30 miljoen inwoners, heeft de afgelopen zeven jaar 104 duizend inwoners verloren door moorden en oorlogshandelingen. Zuid- Afrika, volgens ons dus een land in vrede met 40 miljoen inwoners, heeft in diezelfde periode bijna 128 duizend inwoners vermoord zien worden. Ik schrok mij rot, zeker toen in mijn realiseerde dat er dagen zijn dat er zestig moorden op een dag worden gepleegd.
Toen mij gevraagd werd om een beetje te helpen met het bekender maken van deze duistere kant kon ik natuurlijk niet weigeren. Waarschijnlijk is dit de aard van het beestje, als ik kan helpen.......
Op 19 mei zal er overal in Zuid-Afrika actie gevoerd worden tegen het geweld. De mensen aldaar wordt verzocht iets roods aan te trekken, zodat het land rood zal kleuren. Het verdere verzoek is om een logo als profielfoto te gebruiken. Hoewel ik verder niets met het land te maken heb, heb ik aan dit laatste verzoek gehoor gegeven. Dit is meteen de reden waarom mijn profielfoto op Hyves en Facebook, zeker deze week, is vervangen voor het protestplaatje.

Geen opmerkingen: