donderdag 27 mei 2010

Sorry.

Sorry dat ik de laatste tijd weinig heb geblogd, ik had er botweg geen tijd voor. Ik heb namelijk nogal wat chat en mailverkeer. Hoewel de huidige computers geen probleem maken van multi-tasking, ben ik slechts uitgerust met één stel hersens en één paar handen.
De oorzaak van dit alles is een actie op Facebook, waar weddenschappen lopen om zoveel mogelijk leden voor een groep te werven. In mijn geval kwam ik bij de groep Nederlandstaligen terecht. Eind goed, al goed, althans zo leek het. Tot een Zuid- Afrikaan zich ging bemoeien met de Belgische zaak Brussel- Halle- Vilvoorde, en ik hem probeerde uit te leggen wat dat inhield. Toen bleken de verschillen tussen Afrikaans en Nederlands te groot om dit soort dingen uit te gaan leggen, en besloot ik de taal te gaan leren. De grammatica bleek geen ramp, hoewel de zinsopbouw vaak tegen mijn taalgevoel in druist. De woorden is iets lastiger. Net zoals die verschillende betekenissen voor eenzelfde woord bestaan tussen Nederlands en Vlaams, denk maar eens aan het woord poep, bestaan die nog meer richting Afrikaans. Vertel een Afrikaan nooit dat hij of zij aardig is. Aardig heeft in die taal een weer negatieve betekenis. Om de taal te oefenen, ging ik wat online-kranten lezen, en raakte ik in gesprek met wat mensen ter plekke, zoals een Nederlandse bijenhouder uit Kaapstad. Via wat andere groepen kwam ik ook terecht bij de bevolking zelf. De verhalen die ik toen hoorde zijn in mijn vorige blogs beschreven. Het feit is wel dat de wereld diezelfde berichten moet gaan krijgen.

Geen opmerkingen: