vrijdag 13 februari 2009

Scheuvel

Binnenkort moeten alle "leenreclame's" op televisie voorzien zijn van een logo. Deze bestaat uit een mannetje die met een ketting aan een blok vastzit. De diverse maatschappijen hebben natuurlijk geprotesteerd, met DSB en haar dochtermaatschappijen voorop. Nu vraag ik mij af of veel redenen, die in de reclames genoemd worden, wel legitiem zijn. Een lening afsluiten omdat je je keuken zat bent, of omdat je een serre wilt aanbouwen. Voor de eerste reden zou ik mij rot schamen, en eigenlijk het advies geven om het geld op een rekening te zetten, lekker rente te trekken, en dan later een veel mooiere keuken te kopen. De tweede reden zou meer iets zijn voor een hypotheek.
Wat mij opvalt is het logo van de DSB-bank. Daar is een schaatser in verwerkt. Nu is het Groninger woord voor schaats scheuvel. Het woord scheuvel heeft ook de betekenis van mal mens of dom figuur. Zou dit de gedachte zijn achter het logo?
Groetjes,
Robert.

Geen opmerkingen: