zondag 15 februari 2009

Telefoon

Toen ik een paar jaar geleden regelmatig naar het buitenland moest, kreeg ik te maken met de melkkoe van de gsm-providers, roamingkosten. Vooral toen ik meer de weg op moest, zat ik ineens rond de 68 euro per maand aan extra kosten. Ik heb dan wel een extra simkaart aangeschaft, wat weer het nadeel geeft dat je, iedere keer als je de grens over gaat, van nummer wisselt. Vooral als ik in de regio Zeeuws-Vlaanderen bezig ben, zit je regelmatig in België. Via de Belgische A11/N49 rij je wat sneller van oost naar west dan over de provinciale wegen die Zeeuws-Vlaanderen rijk is. Daar had men in Liechtenstein wel een oplossing voor, een kaart met gratis roaming. Ik heb zo'n ding aangeschaft, en heb er veel plezier van gehad. Een jaar of twee geleden kreeg ik een mailtje dat de dienst zou stoppen. Geen nood, de dienst zou in Groot- Brittanië voortgezet worden. Ik kreeg alleen een andere kaart toegezonden. De oude kaart zou nog maar een paar maanden blijven werken. Mijn broer ging met vakantie naar het buitenland en heb hem, naast een lokale kaart van zijn vakantieland, ook deze kaart mee gegeven. En het valt natuurlijk te raden, deze kaart werkt nog steeds en de dienst is nooit opgeheven.
Een paar weken geleden kreeg ik steeds aanbiedingen van deze telefoonmaatschappij. Of ik een andere kaart wilde aanschaffen. Ik krijg er een gratis telefoon bij, mijn zoveelste, en een nummer uit Liechtenstein. Ik was verbaasd. Eerst moest ik met alle geweld over naar een provider in de UK, en nu weer terug? Al gauw kwam de aap uit de mouw. De kaart was mij verkocht met de belofte dat ik in de hele EEG geen roamingkosten hoef te betalen. En uitgerekend in België, het land waar ik het meeste kom met mijn ritten, blijk ik ineens wel kosten te moeten gaan betalen. Maar ach, zijn beloften er ook niet om gebroken te worden?

Blijkt dat de Engelse kaart helemaal de gratis optie kwijt is. De telefoon met kaart is al binnen. Deze bleek al een dag na mijn akkoord vanuit Zwitserland, het dorp Kloten trouwens, naar mij verstuurd te zijn. Een dag daarna was het ding al bij mij thuis. En ik had nog gezegd dat ik geen haast had.

Per 1 januari blijkt United Mobile 19 cent per ontvangen gesprek in rekening te brengen. Het wordt dus weer tijd om te gaan winkelen.

Geen opmerkingen: