woensdag 14 april 2010

DigiD

Ene Kooijman wist in te loggen op het DigiD-account van een naamgenoot aan de andere kant van het land. Ter goeder trouw begint deze persoon de "foute" gegevens te veranderen, totdat deze er achter komt dat deze gegevens niet van hem zijn.
En zo blijkt maar weer hoe gemakkelijk je in dit systeem kunt komen. De Nederlandse overheid heeft met DigiD beoogd een service te bieden naar de burgers. Nu heeft de overheid op computergebied dezelfde scholing als de gemiddelde Nederlander.
Zelf heb ik al eens in de clinch gelegen met DigiD. Vanwege de brakke beveiliging, je hebt alleen een gebruikersnaam en een wachtwoord nodig, had ik het opgezegd. Prompt werd ik gebeld met de vraag waarom ik dit had gedaan. Ik heb een tijdje aan de lijn gehangen, en ook voorstellen gedaan om de beveiliging te verbeteren. Het is toch vreemd dat de banken beter beveiligd zijn dan de overheid? De dame wilde mij meteen weer inschrijven, hetgeen ik natuurlijk weigerde. Ik kreeg als waarschuwing dat ik diverse diensten niet zou kunnen gebruiken. O, nee? Als ik er niet onder uit kan, vraag ik DigiD aan, om het te gebruiken en meteen weer op te zeggen.

Geen opmerkingen: