zaterdag 10 april 2010

Kleine Bareel zaterdagochtend.

Vrijdag, bij de ritplanning voor de rit van zaterdag, zag ik bij de meldingen een regeltje staan dat er werkzaamheden beginnen bij Kleine Bareel, de laatste afrit voordat je de Antwerpse ring op gaat. Nu is de E19, zoals de A16 over de grens genoemd wordt, de hele winter het toneel van werkzaamheden, dus ik hield al rekening met het ergste, lange files. De enige manier om deze te vermijden is om op een tijd te gaan rijden dat iedereen nog in bed ligt. Dus, voor dag en dauw vertrok deze jongen naar België.
Vorig jaar was er een enorme opknapbeurt van de E19 geweest. De weg was bij Nederlanders vooral bekend vanwege een malle bebording vanaf knooppunt Galder. Bij Galder stond een waarschuwing voor spoorvorming, met de bijbehorende snelheidsbeperking van negentig kilometer per uur, om vlak voor de grens het bord tegen te komen dat de beperking weer opheft om vervolgens de grens over te gaan en in een stel karresporen te belanden waar je gewoon honderdtwintig mag blijven rijden. Na de opknapbeurt maakte ik al eens mijn complimenten over het nieuwe wegdek, het lag zo strak als een biljartlaken. Mij werd toen al verzekerd dat dit niet lang zou duren. Helaas blijkt deze meneer gelijk te hebben, de rechter rijstrook vertoont nu al golven in het wegdek.
Om verrassingen te voorkomen had ik de navigator aangezet. Deze houdt mij op de hoogte van alle files, vlak voor de grens werd ik gewaarschuwd voor een hele andere afsluiting, die van de E313 bij Tongeren. Ik kon dus voorlopig doorrijden, want ik hoefde niet verder dan Antwerpen.
Bij het afrijden van de snelweg werden de staketsels voor de werkzaamheden geplaatst, waarbij overigens opgemerkt moet worden dat bareel het Vlaamse woord is voor slagboom.
Toen ik een uurtje later de terugweg opzocht, en vond, zag ik wat er gebeurd zou zijn als ik wat later zou passeren, er stond om kwart over negen 's morgens acht kilometer file.

Geen opmerkingen: