dinsdag 9 februari 2010

Betalen voor de pont?

In haar jacht naar geld, heeft de gemeente Amsterdam een nieuwe geldmijn ontdekt, de ponten naar Amsterdam-Noord. Deze zijn, net zoals de oeververbindingen in Velsen altijd gratis geweest, en zullen altijd gratis blijven. Dit komt door een afspraak die bij de aanleg van het Noordzeekanaal is gemaakt De tegenstand bij de bewoners werd destijds door deze afspraak gebroken. Een klein probleem is wel dat dit document bij het stadsarchief zal liggen, die beheerd wordt door diezelfde gemeente. Ik durf geen conclusies te trekken, maar ik zou niet gek opkijken als de documenten onvindbaar blijken te zijn.
De bewoners van Noord zijn in het verleden al extra gepakt. Bij het invoeren van het zonestelsel bij het openbaar vervoer, lag een zonegrens altijd bij een halte. Hierdoor was het voor de noordelingen mogelijk om voor het tarief van een zone naar het centrum te reizen. Hier is later een stokje voor gestoken door de zonegrens in de IJ-tunnel te leggen. Hierdoor moesten de reizigers uit Noord altijd twee zones betalen. Met de OV-chipkaart wordt dit onrecht trouwens teruggedraaid. Mijn vriendin bijvoorbeeld, gaat met een losse chipkaart de helft minder betalen dan nu met haar abonnement. Kassa voor haar.
Als je snel geld wilt verdienen in de stad, zou ik de bouwers van de Noord-Zuid-lijn te grazen nemen. De missers die tot op heden zijn gemaakt, zijn, op zijn minst, een wanprestatie te noemen, en zou, onder normale omstandigheden, einde contract betekenen. Je zou dan het al gebouwde deel naar Amsterdam-Noord in gebruik kunnen nemen, door een afrit bij het Damrak te bouwen, en een van de Damraklijnen naar Noord te verlengen.
Het zal mij benieuwen wat de gemeente gaat doen.

Geen opmerkingen: