woensdag 24 februari 2010

Daar gaan we weer.

Ik heb mij een paar dagen gedwongen rustig moeten houden vanwege mijn rug. Daar heb ik een stuk minder last van dan zondag, toen ik echt uit mijn bed moest kruipen. In die paar dagen zijn toch heel wat dingen gebeurd.
De Nederlandse supermarkten verwachten een nieuwe ronde in de "prijzenoorlog". Bij de vorige ronde is blijkbaar nog niet voldoende schade aangericht.
In Belgie daarentegen, heeft een grote keten, Carrefour, laten weten een behoorlijk aantal filialen te gaan sluiten, en zelfs zoveel dat een compleet distributiecentrum kan gaan sluiten. De verwachtte schade, zo'n 2500 banen alsof het niets is.
Hoewel er personeel de dupe is, moet deze keten, evenals alle andere klagende discounters, de hand in eigen boezem steken. Eerst zijn deze bedrijven behoorlijk agressief de markt op gekomen, om vervolgens te klagen als een ander bedrijf dat nog even beter kan. Zo heeft Dirk van den Broek een gat in de markt ontdekt, en heeft een aantal filialen langs de Nederlands-Belgische grens geopend, en niet zonder succes, de parkeerplaatsen zijn er flink gevuld met Belgische auto's.
Zeker, er is ook een Belgische keten die steeds pogingen onderneemt om in Nederland aan de bak te komen, Colruyt. Met een filiaal van Bioplanet in Eindhoven, heeft men een aantal jaren geleden de eerste stapjes gewaagd. Met de vorige veldslag in Nederland was het nog bijna gelukt een grote slag te maken toen Laurus in de problemen kwam, en delen moest verkopen. Twee Nederlandse ketens waren voor.
Ach. Ik heb het schrijven gemist.

Geen opmerkingen: