vrijdag 12 februari 2010

Hoezo beter voor het milieu?

Vandaag kondigde de provincie Friesland aan niet langer kilometervergoeding te betalen aan werknemers die met diesel of benzine aangedreven voertuigen naar het werk komen. Men heeft liever dat ze met fiets of hybridevoertuigen gaan rijden.
Nu vraag ik mij af hoe milieuvriendelijk die hybridevoertuigen eigenlijk zijn. In de praktijk is al gebleken dat vooral kilometervreters in die wagens rijden, vanwege de gunstige bijtelling op het belastingformulier, en de milieuwinst miniem is. De grootste winst haal je in de stad, waar de wagen vaak stilstaat. Probleem is wel dat er aan het einde van het leven van zo'n wagen een stamp accu's verwerkt moet worden.
Net zo'n probleem speelt zich af in de Amsterdam en het geprivatiseerde openbaar vervoer. Vanwege het milieu, worden vrachtwagens en bussen versneld gesloopt. Weegt die milieuwinst op tegen het extra afval wat je hiermee veroorzaakt?
Het zal waarschijnlijk zo gaan als met de gloeilamp. Daarvan wordt langzaam ingezien dat deze niet zo milieuonvriendelijk is dan gedacht. Denk alleen maar aan het feit dat je een gloeilamp gewoon in het huisvuil kunt weggooien, en spaarlampen en led-lampen niet vanwege de kwikdamp bij eerstgenoemde en arseen bij de tweede. En wie zegt dat de warmte van de gloeilamp altijd weggegooide energie is?
In ieder geval is milieu big business geworden, alleen al door de hogere kosten van de milieuvriendelijke vervangers.

Geen opmerkingen: