zaterdag 9 januari 2010

Actie.

Het schip Earthrace is niet meer. Het schip, bekend om zijn reis rond de wereld op alternatieve brandstof, is tijdens het actievoeren, onder een schip terecht gekomen van een Japanse walvisvaardersvloot. Zonde van het schip Als ik de beelden zie, kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat de schipper van de Ady Gil, zoals de schuit nu heet, de motoren volle kracht vooruit heeft gezet.
Dat er mensen zijn die tegen walvisvaart zijn, vind ik prima, evenals het recht van actievoeren. Alleen de manier waarop men dat bij Sea Sheperd meent te moeten doen, gaat alle boeken te buiten. Als je op Youtube alleen hun naam intikt, komen er allemaal filmpjes waarin schepen met piratenvlaggen andere schepen rammen. Je speelt dan met mensenlevens. Echt, er zijn ook andere manieren van actievoeren.
Mijn buurman, afkomstig uit India, hield mij op een treffende wijze een spiegel voor." Hoe denk je dat wij het vinden dat Europeanen koeien eten?" Inderdaad, wij, barbaarse Europeanen eten hun heilige dieren gewoon op. Moet je de gevolgen eens voorstellen als de Indiërs ineens trekkers van de weg gaan drukken?

1 opmerking:

Bobkat zei

wat de Sea Sheperd betreft ben ik het helemaal met je eens. Greenpeace doet trouwens net hetzelfde. Wat je indiase buurman betreft ben ik het niet eens. Er is een verschil tussen heilige dieren en bedreigde dieren. Dat zij geen koeien willen eten is hun goed recht, maar daarmee is het evengoed ons goed recht om wel koeien te eten. Maar walvissen worden met uitsterven bedreigd, dat is toch wel iets heel anders. net als de rode tonijn trouwens.... en dan hoorde ik vorige week dat japanners al 500 euro/kg rode tonijn aan de vissers betalen ... goe bezig ...