maandag 25 januari 2010

Ik licht weer eens mijn hielen.......

Afgelopen weekeinde was ik ter ere van de verjaardag van mijn schoonzus in het rustieke Groningen. Hoewel de rit begon met hagel en sneeuw, werd het weer steeds beter, na Emmeloord heb ik geen sneeuwvlokje meer gezien. Hoewel ik mij nog verbaasde over het feit dat de straten in het noorden nog gewoon wit waren, en nog opschepte dat de straten in het westen vrijwel schoon waren, realiseerde ik mij niet dat de straten in Amsterdam en omstreken alweer een metamorfose hadden ondergaan, er was in het weekeinde ook sneeuw gevallen.

Zaterdag begon de ANWB met de peiling over de kilometerheffing. Heel stiekem wordt er bij hoog en bij laag beweerd dat het autobezit en autogebruik gemiddeld niet zullen toenemen. Dat zal ongetwijfeld kloppen. Wat men er echter niet bij verteld is dat de provincies, vanaf het moment dat de motorrijtuigenbelasting wordt afgeschaft, naar hun opcenten kunnen fluiten. En geloof mij nou maar, dat betekent een belastingverhoging. En het gekke is, Eurlings kan blijven volhouden dat hij niet liegt.
Zondag ging minister Klink zich ook nog in het feestgedruis mengen. Hij vindt dat Eurlings zich niets moet aantrekken van de ANWB-peiling omdat je vooraf kunt verwachten dat je bij  deze leden geen draagvlak zal kunnen vinden, en daar weet Klink alles van. Hij is het die een EPD probeert door te drukken, terwijl niemand erop zit te wachten. In de medische wereld bestaat al een dergelijk systeem, alleen wordt deze beheerd door de medici zelf. Kortom, als iemand gegevens van één van die medici wil hebben, zal deze gewoon een consult doorberekenen. En daar wringt de schoen. Door de verantwoordelijkheid bij de burgers te leggen, zijn ineens de burgers zelf, waarvan het merendeel niet eens de betekenissen kent van de teksten in dat medisch dossier.
Dat Eurlings terugkrabbelt is niet te verwonderen, hij heeft Tineke Netelenbos de bijnaam Tineke Tolpoort gegeven. Verder is uit Duitsland een waarschuwing gekomen. Daar heeft men ervaring met de LKW-maut, wat meer geld kost dan dat het oplevert. Daar heeft men de heffing verwerkt in de brandstofprijzen, zodat iemand met een zuinige auto minder betaalt dan iemand met een benzineslurper.
Maar waar ik mij zorgen om maak is de foutmarge in het systeem. In de praktijk bestaan al registratiekastjes op basis van GPS. Daarvan is bekend dat deze soms de verkeerde wegen registreren, net zoals wel eens met een navigator gebeurt. Bij de registratiekastjes kun je de fout nog corrigeren, bij de Eurlingskastjes kun je een prent verwachten wegens niet goed werken van je kastje, want jij bent verantwoordelijk voor de werking van het kastje.

Geen opmerkingen: