zondag 1 november 2009

Herinneringen aan een busje






 Dit wagentje reed tot vorig jaar bij ons bedrijf. Deze hadden we van een bedrijf overgenomen, dat tot 2005 in ons pand zat. Inderdaad, een Hyundai H100. Op zich een leuk apparaat, alleen aardig zijwindgevoelig, kleine tank en lawaaierig. Dit is ook de reden geweest dat er in 2005 een tweede busje erbij kwam, een Kia Pregio, met een grotere tank en een stillere motor. De tank is een pré op de ritten naar België, zodat je je geen zorgen hoeft te maken over je brandstofvoorraad.
 In 2008, toen deze wagen eigenlijk meer stilstond dan reed, nam ik hem mee naar Leuven. Ik zag geen probleem. In gooi de tank toch altijd vol in Antwerpen, dus de slag Antwerpen-Leuven-Antwerpen moet makkelijk op één tank kunnen.
 Vol goede moed begon ik de rit. Vanaf Amstelveen rij ik dan via de A2-A27 en A16 naar Antwerpen. Vanaf Antwerpen kun je via de E19,  Brusselse ring, E40 en E314 naar Leuven. Om de Brusselse ring te mijden, pak ik op de E19 de afrit Zemst, en ga via de N267 en N26 naar Leuven. De rit duurt dan een paar minuten langer, maar de zekerheid die je op deze route hebt dat je kunt doorrijden is vele malen groter dan de Ring, die bij het minste of geringste last heeft van filevorming.
 Vrolijk draai ik de N26 op. Deze weg wordt richting Leuven steeds heuvelachtiger. Toen bleek de Hyundai nog iets te hebben, een zwakkere motor dan de Kia. Op sommige hellingen moest het motortje echt stampen, iets wat ik met de andere wagens nog nooit meegemaakt had.
 Een maand later kregen we een leuk bod op de wagen. We hebben niet lang hoeven denken, en hebben haar verkocht. Volgens de koper zou de wagen naar Afrika gaan.


Geen opmerkingen: