zondag 15 november 2009

Kilometerheffing.

De regering wil de kilometerheffing dan toch door gaan zetten. Zoals gewoonlijk is het bedrijfsleven weer de pineut. Een bedrijfswagen moet maar liefst 16,5 cent per kilometer gaan betalen. Ook zal menig automobilist als boodschappenkarretje op de brommobiel, liefst op mengsmering of diesel, gaan overstappen, omdat deze vrijgesteld zijn van alle heffingen. Voor de snelweg komt de driewieler met motorkenteken weer in beeld. Het is dus een prachtig idee. Ook zullen er meer motoren op de weg gaan komen. Misschien kan de regering dit nog wat meer stimuleren door het toestaan van B-bestuurders op motoren tot 125 cc, zoals in België gebruikelijk is. Dan komt natuurlijk de oude truc bovendrijven, de leasebak uit Luxemburg, al heel gewoon voor dure personenwagens. Dit zal ook interessant gaan worden voor bedrijfswagens. Binnen de Benelux mag je namelijk in alle drie de landen vrij vervoeren.

Ik vraag mij ook af wanneer de Amerikaanse overheid door gaat krijgen dat het GPS-systeem misbruikt gaat worden voor belastingheffing. Volgens de algemene voorwaarden die ik ken, mag het systeem uitsluitend worden gebruikt voor navigatie.

In ieder geval zal transport duurder worden, en daarmee de prijzen de lucht in schieten. Goed plan voor de regering, omdat daarmee meer BTW geheven zal worden en er dus nog meer geld in het laadje komt. Omdat de motorrijtuigenbelasting vervalt, zullen de provincies een andere geldbron moeten gaan aanboren.

Diegene die nu nog roept dat de kilometerheffing kostenneutraal zal gaan werken, moet zich nu diep gaan schamen. We zullen allemaal diep in de buidel moeten gaan tasten.

We wachten af.


Geen opmerkingen: