woensdag 25 november 2009

Nog maar een heffinkje?

Vandaag opende minister Eurlings het tegenvuur, de kilometerheffing zou geen kostenverhoging voor de burgers veroorzaken. Huh? Ik heb de provincies toch echt iets anders horen zeggen. Omdat alle autobelastingen in de staatskas gaan vloeien, gaan de provincies extra heffingen invoeren om de "gepikte" gelden weer aan te vullen. Volgens mij heb je dan toch echt een verhoging te pakken.
Trouwens, een paar jaar geleden was er een kamerlid, die toenmalig minister Netelenbos volkomen belachelijk maakte toen zijn kilometerbeprijzing wilde gaan invoeren, en haar de bijnaam Tineke Tolpoort bezorgde. Dat was dezelfde meneer Eurlings.
Naar mate ik de kilometerheffing meer vorm zie krijgen, des te benauwder krijg ik het. Omdat de transportkosten hoger zullen worden, momenteel gaat men uit van een verdubbeling van de kosten in het vrachtverkeer, zullen daardoor de prijzen stijgen, en komen de vakbonden automatisch met een looneis. Onze broze economie zal dit niet kunnen opvangen, en minister Bos zal een hoop werk krijgen met het wederom redden van banken. Naast de claim die de Amerikaanse overheid zal gaan leggen vanwege misbruik van het GPS-systeem, zullen de ontwikkelingskosten en onderhoud van het systeem zelf ook de nodige centen kosten. In Duitsland kost het systeem van de vrachtwagenheffing zeventig miljoen euro per jaar, en heeft men er spijt van dat het systeem er ooit doorgedrukt is. De contracten werden twee dagen voor de verkiezingen getekend, waardoor er geen weg terug was. Verdere uitbouw van de heffingen zal er niet komen. De heffingen daar zijn in de brandstofprijzen verwerkt. En nog is benzine er goedkoper dan bij ons.
Eurling heeft gevraagd aan de oppositie om een motie van wantrouwen in te dienen. Het zou best wel eens een goed idee kunnen zijn. Misschien komt er dan een overzicht van de echte kosten.
En minder files zullen er niet komen. De regelingen in het verleden hebben laten zien dat mensen op alles bezuinigen, maar de auto blijft rijden.

Geen opmerkingen: