maandag 15 december 2008

Dit heet nu openbaar vervoer.

De definitie van openbaar vervoer is een vervoermiddel dat vertrekt op een punt waar je niet woont, rijdt naar een punt waar je helemaal niet moet zijn op een tijdstip dat het je niet uitkomt. Dit moet de achtergrond zijn geweest voor het openbaar vervoerplan rond Breukelen. Met alle geweld dienen passagiers over te stappen van de bus op de trein. Mensen die vanuit het Noordwesten van de provincie naar Utrecht willen, moeten, in het zicht van de Dom, minimaal eenmaal overstappen. De provincie wil natuurlijk dat je een stukje met de trein gaat rijden om, zoals onderzoeksbureau Goudappel Coffeng op haar site schrijft, de kosten van de exploitatie te drukken. Op de site van Goudappel Coffeng wordt geen woord besteed aan de passagier. Waarschijnlijk is dat een lastig bijverschijnsel die nog lastig kan worden ook, want klagen gaan ze, die passagiers. Om de vooruitgang in het openbaar vervoer te omschrijven, neem ik als voorbeeld de rit Bloemenveiling Aalsmeer naar Utrecht Marjella. Deze rit kon tot 2002 afgelegd worden met lijn 140, een lijn met een respectabele lengte van 63 kilometer. In 2002 werd deze, met de komst van het Franse busbedrijf BBA-Connex, geknipt in Uithoorn. Deze knip zou tijdelijk zijn, totdat overheden en busbedrijven nadere afspraken zouden maken. U raad het al, dit is nooit gebeurd. Sinds afgelopen zondag is het Utrechtse gedeelte wederom geknipt. Vanuit Uithoorn rijdt de bus niet meer verder dan Breukelen. Hier krijg je de keuze met de trein of met de bus. De trein rijdt dan wel naar Utrecht, maar daar heb je weer een duurder kaartje voor nodig. In Utrecht aangekomen moet je dan weer een kaartje kopen voor de stadsbus, zodat je, in plaats van het ene kaartje en een rechtstreekse rit, drie kaartjes en drie overstappen nodig hebt. De andere optie is buslijn 120. Dit is de enige verbinding tussen Breukelen, waar je uit de bus bent gezet, en Maarssen, waar wel bussen naar Utrecht rijden.
Normaal als je begint te klagen over het opheffen van een buslijn, is steevast de opmerking, dan hadden de klagers die lijn maar moeten gebruiken. In dit geval gaat het juist om een lijn die, ondanks alle tegenwerkingen, het best goed doet, sterker nog, in de spits is het staan in die bus. In dit geval wordt de buslijn juist ingekort om passagiers te dwingen de spoorlijn Breukelen- Utrecht te gaan gebruiken. Dit onder het mom van verbetering van het openbaar vervoer. Als ik de situatie zo bekijk, lijkt dit meer op een bezuinigingsmaatregel. Zelf zou ik het liefste zien dat buslijn 140 weer in oude glorie wordt hersteld, d.w.z. de volle verbinding van Haarlem naar Utrecht, maar dan moeten de provincies Noord-Holland en Utrecht samenwerken met BRU en SRA, de regio's Utrecht en Amsterdam.
Meneer Ekkers, laat eens zien waar u voor staat. Was de leuze van de VVD in Utrecht niet:"Duidelijkheid, durf, daadkracht!", of niet?
Of ik droom? Knijp nu maar alsjeblieft in mijn arm, en verlos mij van deze nachtmerrie........
Groetjes,
Robert.
P.S. Ik schrijf dit op persoonlijke titel, maar dat zul je wel begrepen hebben.

Geen opmerkingen: