zondag 7 december 2008

Kerstkaarten

Een leuke pakjesavond gehad? Dan kunnen de Sinterklaasliedjes weer voor een jaar opgeborgen worden. Mijn schoonzus kent inmiddels weer het hele repertoire weer uit haar hoofd, dankzij haar dochter. Iets wat meer ouders kennen?
Ben je er al mee begonnen, het jaarlijkse schrijven van de kerstkaarten? Ik ben meteen zondag begonnen met de eerste zending te schrijven om zo de mensen van TNT aan het werk te houden. Daar ik niet de enige ben, zullen er binnenkort wel weer berichten verschijnen over de drukte, en dat TNT het niet meer aan kan en dat er vertraging in de bezorging kan optreden. Dat heb ik gemerkt, in plaats van de gebruikelijke een dag, deden mijn kaartjes er twee tot drie dagen over.
Het kopen van de kerstkaartjes is een gebeurtenis op zich. Je probeert altijd zo origineel mogelijk te zijn, met andere woorden je probeert te voorkomen dat iemand herkent dat jij de kaartjes bij een of andere duitse supermarkt hebt gekocht. Dit jaar heb ik een aantal kaartjes bij een stalletje in België gekocht. Daar stond een aantal mensen te koukleumen en trachtte zo van hun negatie af te komen. Op een bord stond dat het een vereniging, in België overigens VZW geheten, betrof die zich inzette voor speelruimte voor de "kindertjes", een soort Jantje Beton. Ik zet mijn auto even aan de kant, en denk even snel wat kaartjes te kopen. Even snel, in België zeker? Ik loop op het kraampje af, en een dame begint een heel riedeltje over wat de vereniging doet, en dat zij de voorzitster is.Tsjonge, ik wilde alleen wat kerstkaartjes, en ik gunde het die mensen. Aan het eind van het verhaal kwam het hoge woord eruit:"Wilt u iets kopen misschien?" In Nederland zou je dan zoiets zeggen als:"Drie keer raden." Dat soort grappen moet je in België niet uithalen, men begrijpt niet dat je tijdens een serieus gesprek ook grappen kunt maken. Niet dat men beledigd is of zo, maar het is ongebruikelijk om tijdens een serieus gesprek dit soort geintjes uit te halen. Dit merkte ik van de week nog. Een Belgische klant van mij had een vraag over een toestel. Ik vroeg hem wat dingen over het toestel. De vragen had ik juist, dus ik vroeg hem of ik door mocht gaan voor de auto. Als dan het muntje niet valt, probeer het dan eens uit te leggen.
Een tweede zending kocht ik bij de Bruna. "Goh", zegt de caissière,"ga je mij ook een kaartje sturen?""Als je dat zo graag hebt, waarom stop je die kaartjes dan in een zakje?" De caissière haalde haar schouders op.
Dat de kersttijd en nieuwjaar er aan zitten te komen is te merken. Nou liggen de supermarkten al vanaf oktober met kerstspullen, waarbij ik mij afvraag of dat nou echt noodzakelijk is. De diverse tuincentra zijn in kerstsfeer, je ziet mensen met kerstbomen slepen, en het eerste krantebericht dat ik zaterdag onder ogen kreeg was dat de spar, die in Amsterdam op de Dam zou komen, hopeloos is ingesneeuwd in Duitsland. Men zoekt er nu eentje in Nederland. Ook staan de onvermijdelijke oliebollenkramen overal opgesteld. Daarbij vraag ik mij af wat de oliebollenkraam bij mij in de straat nog doet. Tegenover mijn huis zit een ijssalon die in deze tijd overgaat op gebak en taarten. Dit is een van de beste oliebollenbakkers van Nederland. Dit is ook te merken. Op oudejaarsavond staat bij mij de straat vol met mensen die staan te wachten om hun lekkernij op te halen. En de oliebollenkraam daar tegenover moet dit al jaren met lede ogen aanzien.
Groetjes,
Robert.

Geen opmerkingen: