zaterdag 20 december 2008

Satire

Als ik ergens fan van ben is dat satire. Naast satire op televisie is er ook veel satire op straat te vinden. Een scene wil ik u niet onthouden. Plaats van handeling is een busstation.
Een passagier klopt op de deur van de bus. De chauffeur opent de deur." Chauffeur, kunt u mij vertellen waar de bus naar de Keukenhof vertrekt?" " Ja hoor" " Wilt u het mij dan ook vertellen?" " Natuurlijk mevrouw." De passagier loopt boos weg en dient een klacht in. Hierop wordt de chauffeur op het matje geroepen. De chauffeur stelde de vraag wie er onbeleefd was geweest, hij, die netjes antwoord gaf, of de passagier, die niet eens de moeite nam om goedemorgen te wensen.
Een tijdje geleden stond ik bij de kassa van een supermarkt in Schoten vlakbij Antwerpen. Deze plaats ligt vlakbij Brasschaat, zowat een Nederlandse enclave in België. Een gesprek tussen een klant en de caissière. " Sorry hoor", zegt de klant," ik kom net uit Duitsland." " O", zei ik." Ik kwam vanmorgen uit Nederland." Je zag de mensen denken," niet weer een hè?" " Maar ik ga vanavond weer terug naar Nederland." Een zucht van opluchting steeg op.
Een paar jaar geleden had ik een aanrijding bij Gent. Op zich niets bijzonders. De tegenpartij was een Fransman, die geen woord over de grens sprak. Dus ik bel de politie en vraag of het mogelijk is om een Franstalige agent te sturen. " Alle agenten in België zijn tweetalig", was het antwoord. De politieauto arriveert. De agent vraagt mij waarom ik de politie heb ingeschakeld, en ik leg hem het hele gebeuren uit." Alle agenten tweetalig?", antwoordde de man." In Oost-Vlaanderen zeker?" Gelukkig sprak zijn collega wel Frans.
Een paar jaar geleden was het zeer gebruikelijk dat de haltes werden afgeroepen door de buschauffeur, en niet door een of andere elektronische dame. Tijdens een rit vanaf het Centraal Station in Amsterdam naar Amstelveen nam een chauffeur zijn taak heel serieus. Naast het afroepen van de haltes, gaf hij ook een uitleg van de dingen die om de bus gebeurde. Deze man zou ook zeer geschikt zijn als reisleider.
Op de Amsterdamse tram is ook een bestuurder die in vier talen de haltes afroept, waarbij de Dam steevast wordt afgeroepen als" Dam, Dam, Dam, Dem".
Ach, de humor ligt gewoon op straat, geniet ervan.
Groetjes,
Robert.

Geen opmerkingen: