woensdag 24 december 2008

Jouw letsel, mijn zorg.

Op de weg zie je ze regelmatig, automobilisten zonder autogordels om. "Dat moeten ze toch zelf weten?", hoor ik u denken. Nou niet helemaal. Als er een ongeval gebeurt, en iemand raakt zodanig gewond dat er een ziekenhuisopname moet volgen, dan wordt dat betaald door de ziektenkostenverzekering. Heeft u er wel eens bij stilgestaan dat dit soort kosten een premieverhoging in de hand werkt? Met andere woorden, omdat die grapjas zichzelf meer letsel toebrengt dan noodzakelijk, moeten we met z'n allen meer betalen voor "onze" ziektekosten. Ik kan u trouwens nog andere voorbeelden noemen. Wat te denken van sportletsels? In mijn vriendenkring heb ik een aantal mensen die door hun sportverleden schade hebben opgelopen aan rug en vooral aan gewrichten. In een van mijn hobbies, het trammuseum, is een aparte verzekering afgesloten voor letselschade, terwijl het aantal ongelukken met letsel zeer weinig voorkomen, al was het alleen maar omdat er diverse veiligheidsmaatregelen zijn getroffen. In de 33 jaar dat het museum bestaat, is mij maar één geval bekend van een ongeval met blijvend letsel. Dit gebeurde in de beginjaren van de lijn, waarbij, tijdens de montage van een wissel, deze omsloeg, en een van onze medewerkers met een vinger klem kwam te zitten. Toch knap voor een club met gemiddeld tussen de honderd en honderdvijftig medewerkers, nietwaar?
Nu de tijd van het vuurwerk weer is aangebroken, zien we weer mensen met vuurwerk expirimenteren. Ook voor die gasten geldt, hun ongeluk kost ons geld. Als u deze mensen niet wil waarschuwen voor hun eigen bestwil, doe het dan voor je eigen bestwil.
Groetjes,
Robert..

Geen opmerkingen: