zondag 17 augustus 2008

De politie, je beste vriend.

Dit verhaal speelde zich vorige maand af. Omdat er een arrestatie werd verricht, en ik misschien nog een verklaring moest afleggen, is dit verhaal nog niet op de blog verschenen. -------------------------------
De politie, je beste vriend.
Ofwel, zou je je beste vriend niet een handje helpen. Ik had vandaag een lekker ritje, en was wat aan het genieten van de zon. De rit ging naar Amsterdam. In die stad is het altijd een chaos van mensen die, al dan niet bewust, geen kennis hebben van de verkeersregels. Rood licht, voorrang, richting aangeven? Nooit van gehoord. Op een bepaald moment zie ik een tafereeltje. Een redelijk potige jongeman staat tegenover twee lichtgewicht agenten. De man is behoorlijk met zijn armen aan het zwaaien, hetgeen een heftige discussie zal betekenen. Op een bepaald moment vinden de agenten het blijkbaar iets te lang duren, en beginnen hem aan te houden. Op dat moment zie ik dat de man de agenten iets te sterk is. Ik besluit de wagen te keren om maar eens een handje te helpen. Uit de wagen gestapt, zie ik de toestand inderdaad uit de hand lopen, de man negeert alle verzoeken door de beide agenten gedaan. Vooral de dame had problemen, en ik besluit de arm van de man te grijpen. Waarschijnlijk was hij verrast, ik kon zijn arm zonder problemen omdraaien, en was dus niet meer bruikbaar. Ik moest oppassen dat ik niet te ver draaide, omdat ik anders een arrestant aan het mishandelen was. Op dat moment kon zag de mannelijke agent kans om via de portofoon assistentie op te roepen. In no-time stond het blauw van de agenten. Toen we eindelijk de man in de boeien hadden zitten, kwam ik er achter dat ik de man zowat in een houdgreep had zitten. Met mijn rechterbeen had ik de zijne volledig omklemd. Achteraf herinnerde ik mij, dat hij geprobeerd heeft mij een trap te geven. Diverse keren kreeg ik de vraag of ik een collega was. “Nou nee, de enige scholing die ik ooit gehad heb op het terrein van de politie is een lezing van de spoorwegpolitie geweest.” De man werd gearresteerd, en afgevoerd. Later die middag heb ik het betreffende politiebureau nog gebeld. Men wist immers niet wie ik was. “Heeft u gezien of de man een ketting droeg?”, vroeg de agent. De vuile rat, probeert hij ook nog de agent van diefstal te beschuldigen.

Geen opmerkingen: