vrijdag 8 augustus 2008

Vrachtwagens?

Eergisteren stond een bericht in de krant dat vrachtwagenschauffeurs nogal vaak zijn betrokken bij ongevallen, natuurlijk gisteren gevolgd door een stroom van kritiek vanuit de vrachtwagenwereld. Nu is er voor alles te zeggen. Een paar dagen geleden was er een dodehoekongeval. De vraag is in hoeverre de vrachtwagenchauffeur hier wat aan kan doen en de fietser er alles aan gedaan heeft om het ongeluk te voorkomen. Vaak is dat ook de vraag, wat deed de tegenpartij om het ongeluk te voorkomen? Neem het voorbeeld van de files. Normaal is het zo, dat als je op een file afrijd, je in je baan blijft, en je alarmlichten aanzet, en deze aanlaat totdat een volgende auto achter je rijd en de alarmlichten heeft ontstoken, en je rustig gaat remmen. Wat zie je in de praktijk? Er wordt bruusk geremd, alarmlichten worden niet ontstoken, en er wordt massaal gewisseld van baan, waardoor een chaos ontstaat. En het wisselen van baan? Veel bestuurders schijnen een vreselijke angst te hebben om de richtingaanwijzers te gebruiken. Naar links gebruikt men de richtingaanwijzer nog wel eens, hoewel niet te lang laten knipperen want dan slijt het lampje, naar rechts is het een zeldzaamheid. Vooral schijnt het een sport te zijn om naar rechts te komen op een zodanige manier dat je direct aan het bumperkleven bent. Dit heet in de volksmond ook wel afsnijden. En die bestuurder die roept dat hij of zij al jaren schadeloos rijdt, hoeft geen goede bestuurder te zijn, maar kan ook een geluksvogel zijn die de mazzel heeft dat anderen hem of haar konden ontwijken. De volgende keer dat je op een andere keer aan het schelden bent, kijk dan ook eens naar jezelf.

Geen opmerkingen: