zaterdag 23 augustus 2008

Rijden in België

Ik had er al een paar keer mailtjes over gekregen, en ik zal er nu ook een over schrijven, het verkeer in België. Zelf rij ik er rond de 15 duizend kilometer met jaar, en heb er slechts een ongeval gehad, notabene veroorzaakt door een Fransman. Het is waar dat het rommeliger verloopt dan bij ons. Gedeeltelijk komt dat door een andere manier van opleiden, je hoeft er niet verplicht naar de rijschool. Je ziet dit terug aan de manier van rijden. Als je hier iemand op de linker rijbaan aantreft, zal diegene proberen naar rechts te komen. In België is het meer een uitzondering dan regel dat er op de rechter rijbaan wordt gereden. Verder is bumperkleven aan de orde van de dag en gebeurt het wisselen van rijbaan zonder richting aan te geven vaker dan bij ons. Of dat erg is? Nee, hou gewoon wat meer afstand dan gebruikelijk, de twee seconden is vaak te kort, zodat je bij een noodremming niet gelijk je achterligger bij je binnen hebt. Vaak zul je, indien mogelijk over twee banen moeten inhalen. Doe dat gewoon in twee keer, je gaat eerst achter de linksrijder rijden, en daarna ga je inhalen. Op een tweebaanssnelweg moet je gewoon even geduld hebben. Rij mee met het verkeer, maar let op je snelheid, het verkeer rijdt vaak te snel. Hoewel niet toegepast, in België kent men het ritsen ook. Doe het gewoon. En de belangrijkste tip, stel je op de hoogte van de verkeersregels. Vooral in de maximum snelheden zitten grote verschillen, en vooral de manier van aangeven van snelheidsbeperkingen. Een snelheidsbeperking is er geldig tot de eerstvolgende kruising. Een snelheidsbeperking zoals bij ons, wordt altijd met zone en einde zone aangegeven. Op vierbaans-autowegen buiten de bebouwde kom, mag vaak 120 worden gereden. Hou daar wel rekening met landbouwverkeer, fietsers en voetgangers.
Maar vooral, rij rustig, maar dat deed je al, toch?

Geen opmerkingen: