zondag 17 augustus 2008

Zoekmachines

Heb je wel eens uit nieuwsgierigheid je eigen naam ingetikt op een zoekmachine? Moet je echt eens doen. Toen ik dat eens zomaar deed, kwam ik allerlei artikelen en ingezonden stukken tegen waar ik niet eens meer het bestaan van wist. In de pre-breedband-internettijd, bestond er een alternatief voor internet-email, email via packetradio. Met modems en 27Mc bakkies konden de diverse stations berichten met elkaar uitwisselen. Je had ook BBS-en, ofwel bulletinboards. Dit waren stations waar de Email, in BBS-taal gewoon berichten geheten, aankwam en werd verdeeld. Omdat zo'n BBS werd onderhouden door een systeemoperator, sysop genaamd, was het soort bericht deels ook afhankelijk van het humeur van de sysop, en het netwerk waar hij op aangesloten zat. In de jaren 90 was het zover. Ik kreeg zo'n modem en bouwde het hele zwikkie bij mij thuis om. Binnen de kortste keren ontstond er een heel netwerk, en begon ik te expirimenteren met BBS-software. Voor de insiders FBB5.15, later opgevolgd door FBB 7. Binnen de kortste keren had ik mot met de lokale sysop die vond dat ik mij niet met een BBS bezig mocht houden. Dat moet je tegen mij zeggen! Bij het netwerk NLNET, wat overigens niets te maken had met een internetprovider die later dezelfde naam kreeg, waren wat dekkingsproblemen. Ik bood aan om het net op ons netwerk te koppelen, en nam contact op met de regionale sysop van dat netwerk. Resultaat? De sysop gaf op, en ik werd gebombardeerd tot regionale coördinator. In die tijd heb ik wat berichten gestuurd naar wat nieuwsgroepen. Deze berichten zijn na twaalf jaar nog gewoon terug te vinden. En het NLNET? Dat is door het succes van het breedbandinternet opgedoekt.

Geen opmerkingen: