donderdag 7 augustus 2008

Rust?

Na de heisa die de weergoden over ons deden uitstorten, is het volgende letterlijk een storm in een glas water. In Amsterdam zijn al een tijdje grote werkzaamheden bezig. Naast de IJ-tunnel, wordt er ook gewerkt aan de Prins Hendrikkade, de doorgaande weg voor het Centraal Station en de metro. Deze laatste rijd niet op het ondergrondse traject tussen het Centraal Station en het Amstelstation omdat na ongeveer dertig jaar rijden( de metro ging pas in 1980 naar het CS) de boel op het eind liep. Zo kwam er een paar maanden geleden een softwarefout in de beveiliging boven water, waar men al die jaren geen weet van had, met de beruchte ontsporing tot gevolg. Omdat de metro de levensader is van het openbaar vervoer tussen Amsterdam en Amsterdam Zuidoost, was het van groot belang het vervangend vervoer goed te regelen. Naast het vervangend vervoer per trein, moest er ook iets op de tussenliggende haltes geregeld worden, een busdienst. Het probleem lag hem niet zozeer in het materieel, immers het is vakantietijd en op de meeste lijnen heb je dan bussen over, maar het personeel, want die zijn natuurlijk ook op vakantie. Via een uitzendbureau zijn een aantal Polen op de bus gezet, die, al dan niet samen met een tolk, hun diensten verrichten. Geen vuiltje aan de lucht dus, totdat een politieke partij vraagtekens ging stellen bij de inzet van Polen. Dit is nu echt spijkers op laag water zoeken. Na de vakantie en de werkzaamheden zijn deze mensen weer weg, en ze ontnemen geen arbeidsplaatsen. Verder zitten alle busbedrijven te gillen om chauffeurs, dus als je een baan wilt hebben als chauffeur mag dat geen probleem zijn. De inzet van buitenlandse chauffeurs is niet nieuw. Zo heeft Connexxion bij het vervangend vervoer van de Randstadrail chauffeurs uit Duitsland gehaald, en weet ik dat er bij het trambedrijf van Amsterdam ook iemand van het Brussels vervoerbedrijf heeft gewerkt.

Geen opmerkingen: