zaterdag 23 augustus 2008

Wat een weertje hè?

Vandaag had ik weer een ritje België, naar Leuven en Antwerpen dit keer. Ik werd getrakteerd op alle vier de jaargetijden op een ochtend. Toen ik uit Amstelveen vertrok, was het wel nat, het had waarschijnlijk geregend, maar verder rustig. Vanwege de slechte weersvoorspelling, was ik om half zeven vertrokken in plaats van zeven uur. Omdat ik nog een driekwart tank brandstof had, besloot ik verder op de terugweg te gaan tanken, achteraf een goede beslissing.
Tot aan Utrecht was het prachtig weer, de ochtendgloren gaf een mooi effect. Bij Gorinchem gingen de sluisen open. Deze bui zou ik houden tot aan Breda. Gelukkig was het om die tijd rustig, dus ik kwam zonder vertraging aan de grens aan. Vlak voordat ik de grens oversteek, bel ik altijd even mijn vader, zodat hij weet dat ik vanaf dat moment niet meer op mijn 06 bereikbaar ben, maar op mijn 04, het netnummer van de Belgische GSM´s( oké Luik heeft ook 04. Voor het verhaal vergeten we dat even.) In dat gesprek vertelde mijn vader dat het 's nachts noodweer was geweest. Ik had er niets van gemerkt. De rit naar Leuven verliep probleemloos. Terug naar Antwerpen waren er wel wat problemen. Bij Borgerhout, op de Antwerpse ring, werden noodreparaties uitgevoerd, zelfs tijdens de zware regen van vandaag. Vanaf de Craeybeckxtunnel tot aan het knooppunt Antwerpen-oost( waar "onze" A67 begint) stond het vast. Ik moest naar Wommelgem, dus ik kon snel van de weg af. Wat ik in Wommelgem moest? Tanken natuurlijk. Het was inmiddels noodweer, en voordat ik vanaf de ringweg de weg naar Wommelgem opdraaide, zag ik enorme stoomwolken van de werkplek opstijgen. Nu begrijp ik waarom Rijkswaterstaat werkzaamheden bij regen uitstelt.
Via een sluipweggetje, en ik ga niet verklappen welke, reed ik naar de A16, nog steeds met regen. En dan merk je het verschil van wegdek in Nederland en België. In tegenstelling van het ZOAB bij ons, zijn de snelwegen in België meestal van betonplaten of asfaltbeton, een keihard materiaal dat weinig onderhoud nodig heeft. En zelfs dan zitten er gaten in de weg en is er op grote delen spoorvorming. Staan er bij ons direct waarschuwingsborden en een snelheidsbeperking, en moet Rijkswaterstaat beloven dit zo snel mogelijk op te lossen, in België niets van dit alles, of het moet heel erg zijn. Gevaarlijk, nee. Ik denk dat we behoorlijk verwend worden.
Bij de grens natuurlijk de overgang op ZOAB. Ineens geen last meer van de regen. Ik tufte de rest van de rit naar Uithoorn rustig door. Bleek het in Uithoorn al de hele dag zonnig te zijn geweest!

Geen opmerkingen: