zondag 14 september 2008

Amsterdam autovrij?

Zondag 21 september is het weer zover, de manifestatie "Amsterdam autovrij" wordt gehouden. "Ah, lekker, geen auto's in de stad", hoor ik u denken. Mis, je mag alleen niet met je auto de stad in. Als je auto al in Amsterdam staat, mag je er gewoon mee rondrijden. Was het voorheen zo dat alleen in het centrum geen auto's kwamen, en er een maximumsnelheid gold van 30 KMH voor alle voertuigen die in het autovrije gebied mochten komen. Nu gelden de normale snelheden. Een levensgevaarlijke situatie dus, want er zullen best mensen zijn die denken dat er inderdaad geen auto's zullen rondrijden.
Ik vraag mij dan ook hardop af of de dag in deze vorm nog wel zin heeft. Als je mensen uit de auto wilt halen, zul je eerst eens wat moeten gaan doen aan de tarieven van het openbaar vervoer, en deze moeten gaan verlagen, in plaats van ze met 4,5% te verhogen. Het valt mij overigens op dat de randgemeenten er wel moeite voor doen om meer mensen in het openbaar vervoer te krijgen met goedkope kaartjes, terwijl Amsterdam zich alleen maar richt op de toeristen. Ze vergeten dat er nog 770.000 mensen veroordeeld zijn tot een permanent verblijf in de stad.
Ik zie alweer de problemen aankomende zondag. Vooral het personeel van Schiphol en mensen uit de verpleging, die de hele nacht zijn opgeweest, en graag naar bed willen, kunnen best weer nukkig worden. Ik voorzie weer dezelfde matpartijen als vorig jaar. Dat het in de binnenstad wel werkte komt omdat deze mensen dit soort toestanden meer dan gewend zijn. Is er geen kermis, is er wel een of ander sportevenement, of wordt de stad opengebroken.
Dat Amsterdam geld over heeft, dat wisten we allang. De bouw van de Noord-Zuidlijn gaat gewoon door, beschadigde huizen worden opgekocht, en voor dit soort evenementen is ook geld beschikbaar.
Ik weet een goedkoper "evenement", een dagje gratis openbaar vervoer. Dan bied je pas een alternatief!
Veel plezier volgende week, en geniet van de schone lucht van tweetaktbrommertjes en snorfietsen die wel gewoon mogen doorrijden.

Geen opmerkingen: