zondag 21 september 2008

Amsterdamse blokkade

Even een plaatje van een toegangsweg vlak na de opheffing van de blokkades van vandaag. Zoals je kunt zien was de stad nog een tijdje slecht bereikbaar. Ik vraag mij af of de milieuwinst van vandaag door deze files is teniet gedaan. Via de mail werd naar mijn mening gevraagd over deze dag. Laat ik die maar niet geven. Waar ik wel commentaar op heb, is de veiligheid binnen het afgezette gebied, waaronder een deel van de museumlijn viel. Aan het IJsbaanpad ligt het Frans Ottenstadion, welke vorig jaar gewoon te bereiken was. Dit jaar ineens niet, omdat de afzetting op een andere plek stond. Resultaat, de auto's stonden op de halte Jollenpad, en de mensenmenigte verplaatste zich via de spoorbaan. Verder waren er nogal wat klachten over hard rijdende auto's. Logisch, op een dag als deze heeft de politie wel andere dingen te doen dan een snelheidscontrole. Ach, het initiatief is leuk. Zelf denk ik dat je met flankerend beleid moet komen. Bijvoorbeeld het verbeteren van het openbaar vervoer. Na de aanbestedingen zijn vrijwel alle rechtstreekse verbindingen verdwenen, of gaan verdwijnen. Actueel voorbeeld is de dienstregeling rond Utrecht, waar de lijnen uit het Noord-Westen van Utrecht worden ingekort tot Breukelen, op een lijn na die tot Maarssen mag blijven rijden. Het commentaar van de provincie is dat je in Breukelen snel op de trein kunt stappen, en zo op Utrecht CS bent. Hebben die gasten ooit uitgezocht waar de reizigers naartoe gaan? De meeste reizigers moeten in Utrecht zelf zijn, en zullen dus genoodzaakt zijn twee keer op een andere bus te moeten overstappen. Dit is in het kader van Randstadspoor welk project door de provincie, zeer tegen de zin van NS, is doorgedrukt. Ach, waarom zou ik mij nog druk maken. Al het beleid lijkt er op gericht om de mensen weer in de auto te krijgen. Kijk zelf. Terwijl de bus niet meer naar Utrecht mag, krijgt de A2 tweemaal vier of zelfs vijf banen. En als je nu ook nog het rekeningrijden invoert, in combinatie met de brandstofaccijns, waarmee Nederland tot het duurste land ter wereld behoort, is dat dikke kassa. En de burger heeft gewoon niets meer te vertellen.

Geen opmerkingen: