dinsdag 23 september 2008

Chipkaart

De diverse consumentenorganisaties hebben gedaan wat ze moesten doen, stoppen met het nog langer hun tijd verkwisten aan iets wat toch niet gaat werken. Niet gaat werken? Nee, er zijn teveel problemen om dit nog aan de gang te krijgen. Dat het in Hong-Kong wel werkt, komt omdat je daar per rit afrekent. Je hoeft dus in feite alleen in te checken. In Nederland checken we ook uit. En dit gebeurt in de bus al, als je de achterdeur passeert, en langs de uitcheckautomaat komt. Op dat moment ben je dus al aan het zwartrijden. En dan hoor ik de goedgelovige mevrouw Huizinga roepen dat zwartrijden onmogelijk is. Dat wil ik bestrijden. Wat je per ongeluk kunt doen, kun je ook per ongeluk expres doen. Aan je kaart kun je niet zien of ze geactiveerd is. Bij de goede oude strippenkaart moet je van goede huize komen om daarmee te frauderen. Als deze is afgestempeld, moet je van goede huize komen om de stempel weg te krijgen. Ook de buschauffeurs hebben ook problemen. Hoe kom je met de losse kaartjes binnen, zonder dat kaartjes geactiveerd worden? Tot op heden is dat niet gelukt.Verder blijken de kaartjes eenvoudig te skimmen. Je gaat gewoon met een laptopje in de bus zitten. Een EEEPC is al voldoende. Met een transponder kun je de kaarten zo aflezen, immers zo gebeurt dat in de bus ook.Overigens blijkt al bij de Amsterdamse metro, dat de nieuwe kaart tot hogere prijzen leidt. Dit komt door de route van bijvoorbeeld lijn 51. Om te voorkomen dat de reizigers vanuit Amstelveen massaal met lijn 5 naar het Centraal Station rijden, is de "van Dammaatregel" van kracht. Deze houdt in dat een rit, die sneller via een omweg gedaan kan worden, tegen hetzelfde tarief mag gebeuren. Bij de chipkaart gebeurt alles tegen kilometertarief. Ach, ook dit bewijst weer, niet alle oude dingen zijn slecht.

Geen opmerkingen: