vrijdag 12 september 2008

Drukte

Het werd gisterenavond al in het weerbericht gezegd, de regen zou vandaag met bakken uit de lucht komen vallen, dit in combinatie met de drukte die gebruikelijk is op vrijdag, we konden onze borst gaan natmaken, al was zal dat met regen geen probleem worden. Vaak zitten ze er naast, vandaag dus niet. Vanmorgen mocht ik al een half uurtje door de regen fietsen langs een kilometers lange file. Ik heb dan medelijden met al die automobilisten, zo een dure bak, en dan ingehaald worden door een fiets. Vanmiddag was ik zelf slachtoffer. Ik had een ritje Amsterdam. Normaal rij ik in een half uurtje van de ene kant de andere kant van de stad. Als je in de op twee na drukste spits met een totale filelengte van 530 kilometer terecht komt, kan het wel eens wat langer gaan duren. Dat bleek al heel snel. Omdat het verkeer massaal binnendoor gaat rijden, stond het ook in de stad vast en mocht ik aansluiten. De rit duurde twee uur. Helaas moest een klant weg, hij had nog een afspraak. Wat mij in de file opviel, waren een aantal mensen met haast. Deze gaan dan de gekste dingen uithalen om maar op te schieten. Het resultaat is vaak dat je na een tijdje zo iemand passeert. Hoe dat komt? Dat is simpel. Omdat er van rijbaan gewisseld wordt, moeten de auto's erachter remmen. De automobilist voor kijkt in de binnenspiegel om te kijken wat er achter hem gebeurt en zal de snelheid minderen. Hierdoor ontstaat een gat waar andere auto's in zullen duiken. Die rij komt dus langzaam tot stilstand. Vandaar het advies om in je eigen baan te blijven. En ik? Ik was op tijd voor het eten. Prettig weekeinde!

Geen opmerkingen: