dinsdag 11 november 2008

11 november.

Gisterenavond was het al op buienradar te zien. Een leuk regenfront was onderweg, het KNMI had al gewaarschuwd voor wateroverlast, dus stond er ons wat te wachten. Zo rond negen uur 's avonds begonnen de eerste druppels te vallen, niet lang daarna gevolgd door een enorm noodweer, waarbij in Amsterdam de straten blank kwamen te staan. Ik was blij dat ik de Kia bij mij had, deze staat lekker hoog op de wielen. Die was bijvoorbeeld bij de Canadabrug handig, terwijl de personenauto's tot aan de drempels door het water gingen, had ik geen last. Wat mij opviel was dat in Amstelveen de straten een stuk droger waren. Dat zal vast komen omdat we daar onder zeeniveau liggen, en het riool leeggepompt wordt.
Vandaag is ook de dag van Sint Maarten, de heilig die zijn doek deelde met een arme die het koud had. Dit wordt in grote delen van het land gevierd door de kinderen, die met lampionen de deuren langs gaan om snoep op te halen. Overigens krijgen de kinderen die bij mij aankloppen een mandarijn.
In het zuiden van het land is natuurlijk om 11.11 uur de raad van 11 geïnstalleerd. Daar is de carnavalstijd aangebroken.
Nog verder naar het zuiden, in Belgiƫ en Frankrijk wordt het einde van de eerste wereldoorlog herdacht. Hoewel, in Ieper gebeurt dit iedere avond om acht uur aan de Menenpoort, en dit al vanaf 1928.

Geen opmerkingen: