zaterdag 29 november 2008

Een beter ritje dan vorige week.

Vandaag zat ik weer eens in België. Inderdaad, de rit was een stuk rustiger dan vorige week. Het ritje naar Leuven ging vrijwel vlekkeloos, de ring van Brussel had, zoals wel vaker, last van files, en ben ik dus via Zemst en de N26 naar Leuven gereden. Wat mij overigens opvalt is dat in België de informatie via TMC veel uitgebreider is dan in Nederland.
Voor een kennis in Leuven had ik iets typisch Nederlands meegenomen, speculaas. In België kent men wel speculoos, wat qua uiterlijk wel lijkt op onze speculaas, maar de smaak is volledig anders. De specerijen zijn vervangen door gebrande suiker, en het botergehalte is lager. Na het lezen van de voedingswijzer, kwam de kennis er ook achter dat zij na het eten van de koekjes "op regime" moet, wat zoiets betekent als lijnen.
Na Leuven moest ik naar Dendermonde. Vandaar ging de rit terug naar Uithoorn. Rechtstreeks? Nou niet helemaal. In Merksem ben ik nog even een supermarkt ingedoken om wat typisch Belgische producten op te halen. Voor mijn tante, die we aankomende week gaan bezoeken, heb ik koekjes gehaald, voor mijn broer( en mijzelf) martinosalade, een soort filet americain met mosterd en uien, en kip-kerrie salade. Kip-kerrie? Ja, dit is niet de bak mayonaise met wat kip en een snufje kerrie, maar een echte bak pittige salade.
"Volgeladen" reed ik weer terug naar Nederland, niet voordat ik mijn tank voor 94,4 cent de liter had volgegooid.
Of de terugreis vlekkeloos verliep? Nou? Bij Brecht kreeg ik al een melding dat bij de brug bij Gorinchem een groeiende file stond, dus werd ik omgeleid via Rotterdam. En daar ging mijn navigator voor het eerst de mist in. Om een file op de A20 te ontwijken, wilde het apparaat mij via Hillegersberg sturen. De filemelding bleek juist door deze afrit veroorzaakt te zijn.
Ach, ik ben weer heel thuis gekomen. Groetjes,
Robert.

Geen opmerkingen: