zondag 9 november 2008

Rijvergunning

Op AT5 stond een stukje over de slachtoffers van het taxiongeluk vorige week. Daarin werd gemeld dat de veroorzaker door het rood is gereden, en dat de slachtoffers het vreemd vinden dat de man nog steeds een rijbewijs heeft en gewoon aan het werk is. Zelf vind ik het ook vreemd. Als ik op de museumtramlijn een overtreding maak, ben ik direct mijn rijbewijs kwijt. Pas na een onderzoek kan ik mijn rijbewijs terug krijgen. De naam rijbewijs stoot mij al tegen de borst. In de meeste talen heet dat papiertje ook geen bewijs, maar een vergunning. Je mag een voertuig besturen. Een bewijs zou betekenen dat je het kunt. Waarom wordt zo een bewijs dan niet wat sneller ingenomen. Iemand die met een noodgang rijdt, door rood gaat, links blijft rijden of geen richting aangeeft, geeft toch aan geen voertuigbeheersing te hebben? Om maar te zwijgen van de mensen die achter het stuur zitten te lezen, TV kijken( ja, echt!) of te eten. Dit wordt, net als mobiel bellen, slechts bestraft met een geldboete. Neem zo iemand gewoon het rijbewijs eens voor een dagje af.
Veel veiligheid toegewenst,
Robert.

Geen opmerkingen: