maandag 10 november 2008

De coffeeshop

We hebben echt een regering die begint door te schieten als het gaat om de bewaking van normen en waarden, beter gezegd, hun normen en waarden. Zelf ben ik van christelijke afkomst, en zou mij dus moeten kunnen herkennen in de beleidsmaatregelen die de diverse bewindslieden willen nemen. Zo wist een krant te melden dat minister Rouvoet graag een einde zou willen maken aan de losbandige manier, waarop jongeren met relaties omgaan. Dat is een heftige uitspraak. Alleen zoals meneer het omschrijft, zou ik om de haverklap stuikelen over de vrijende paartjes. toch wat overdreven nietwaar?
Als het gaat om de coffeshops, heb ik ook een dubbel gevoel. Leg mij het verschil eens uit tussen iemand die een joint rookt, en iemand die een biertje drinkt. Afgezien van de stank die eerstegenoemde veroorzaakt, zie ik geen verschil. Zeker niet als je heroine gelijk stelt met jenever. Je kunt aan beide verslaafd raken, en zowel een junk als een alcoholist zijn afhankelijk geworden. En zie er dan maar eens vanaf te komen.
Als de regering zich eens om de laatstgenoemden gaat bekommeren, en vooral zorgt dat de reden waarom men is gaan gebruiken verdwijnt.
Als je dan coffeeshops wilt gaan sluiten, doe de kroegen dan ook dicht. Want, wat te denken van de mensen die luidruchtig hun drank op straat gebruiken, en vervolgens luidruchtig de kroeg verlaten. Dan vraag ik mij af waar je meer last van hebt. Beter gezegd, met iemand die een joint gerookt heeft, kan ik meestal nog wel praten. Af en toe moet ik die mensen wel eens wegjagen van mijn slaapkamerraam. Daar zul je de rest van de avond ook geen last meer van hebben. Met kroeggangers is dat wel anders. Die gaan het liefst nog met je in discussie, en ben jij ineens de lastpak, terwijl je niets anders deed dan van je nachtrust genieten.
Mijn verslaving? Werken! Zou daar een afkickprogramma voor bestaan?

Geen opmerkingen: