zaterdag 1 november 2008

Elektronische overheid.

De afgelopen week werd bekend gemaakt dat men in Rotterdam vanaf 2009 de strippenkaart gaat afschaffen. Dit systeem is nog verre van perfect, het werkt met verouderde hardware en software en is al diverse keren gehackt. In de regio waar ik woon kun je de chipkaart wel gebruiken, het vervoerbedrijf , Connexxion, verdedigt zich door te roepen dat dit slechts een proef is.

Deze week kwam in het nieuws dat het Ministerie van Volksgezondheid een brief zou sturen over een opt-out voor het elektronisch patiƫntendossier. Een opt-out? Dat betekent dus dat als je geen bezwaar maakt, je automatisch wordt opgenomen in dat dossier. Dit riekt naar een overtreding van artikel 365 van het wetboek van strafrecht, waar de burgerij wordt beschermd voor dwang die de ambtenarij kan opleggen. Met andere woorden, de ambtenaar die dit op zijn geweten heeft, kan een gevangenisstraf riskeren.

Die brief, die we vandaag in de brievenbus zouden krijgen, heb ik trouwens niet ontvangen. Ik heb via de mail het ministerie al laten weten hier niet mee akkoord te gaan, en stappen te zullen ondernemen indien ik merk dat mijn gegevens in het systeem zijn opgenomen. Of ik mijn gegevens niet wil laten opnemen? Dat wel, maar ik ben principieel tegen het systeem opt-out, en principes moet je respecteren. Trouwens, mijn huisarts is aangesloten op een lokaal systeem dat perfect werkt. Als ik bij de huisarts een recept krijg voorgeschreven, is het ook bekend bij de apotheek. Het geschreven recept wordt slechts ter controle gebruikt. En als een branche al een systeem in werking heeft, waarom moet Den Haag zich er dan mee bemoeien? En, zoals gewoonlijk, is dat systeem dan vol met kinderziektes, en maakt het gebruik van allerlei verouderde en gekraakte systemen.

Deze week was ik ook al in de slag met DigiD. Het bleek dat mijn account weer actief was, terwijl ik deze toch echt opgezegd had. De beveiliging van dit systeem is vrij amateuristisch. De overheid kan beslissen dat een beveiligingsniveau hoog, midden of laag moet zijn, de consument heeft hier niets over te vertellen.

Of ik altijd zo ben? Ik heb dit al een keertje eerder meegemaakt met het bedrijf Certipost, dat zomaar, op de naam van onze firma een elektronische brievenbus opende. Het bleek later dat de firma Q8 hierachter zat. Om deze brievenbus op te zeggen moest ik een uittreksel van de Kamer van Koophandel insturen met een opzeggingsbrief. Ik werd nog gewaarschuwd. Als ik de algemene voorwaarden zou overtreden, dan zou de brievenbus opgeheven worden. Drie keer raden wat ik gedaan heb..

Geen opmerkingen: