zondag 18 oktober 2009

Antwerpen proficiat, en niet.

Vandaag was in Antwerpen het referendum over de "Lange Wapper", een brug die een doorsteek moet vormen tussen de west en oostkant van Antwerpen. Deze zou dwars door de stad moeten lopen. Een snelweg dwars door de stad anno 2009? Ik dacht het niet, en blijkbaar veel Antwerpenaren, of Sinjooren, die hetzelfde erover denken. Een alternatief is er ook, een tunnel onder dezelfde stad. Met de ervaringen in Zürich, Keulen en Amsterdam lijkt mij dat zeker niet handig.
Zelf begrijp ik niet dat er geen betere ideeën boven tafel zijn gekomen. Het ware probleem op de ring van Antwerpen ontstaat door veel verkeer dat niet in Antwerpen moet zijn, en gedwongen wordt om via de ring te rijden. Bijvoorbeeld zou een verbinding tussen Kleine Bareel/Merksem en Wommelgem "rondpunt" iets zijn om het verkeer dat vanaf de E313 naar de E19-noord wil rijden van de ring af te houden.
Een ander ding zou het doortrekken van de E314 vanaf Leuven naar de E19 zijn, zoals origineel ooit het plan was. Hierdoor zou het mogelijk worden om vanaf Lummen in een keer naar Mechelen te rijden, zonder de ring van Brussel of Antwerpen te moeten gebruiken.
Verder zou kun je aan de Kennedytunnel ook nog een en ander sleutelen. Door het wisselen van stroken te verbieden in de tunnel, wordt het verkeersbeeld daar een stuk rustiger, en verhoog je de capaciteit. Waarschijnlijk zullen hierdoor ook het aantal ongevallen met vrachtwagens en snijdende personenwagen afnemen.
Of ik als Nederlander wel verstand van zaken heb? Ik rij bijna iedere week door de regio, en ken er redelijk de weg. Daardoor heb ik persoonlijk weinig last van de files op de ring. Het probleem is wel dat je door diverse dorpen rijdt, waar de wegen eigenlijk niet zijn gebouwd op doorgaand verkeer.
In Nederland zou men ook een beetje kunnen helpen door het ontbrekende deel van de A4 eens aan te gaan leggen. Het verkeer tussen de havens van Antwerpen en Rotterdam hoeft dan ook niet meer over de ring.
Of de Antwerpenaren gewonnen hebben? Het verkeersprobleem is met dit referendum niet opgelost. Sterker nog, ik denk dat diverse politieke partijen dit referendum gaan aangrijpen om burgermeester Janssens eens flink aan te gaan pakken.

Geen opmerkingen: