maandag 19 oktober 2009

Dat was mij een ritje wel.

Vanavond had ik een lesritje met twee leerlingen op de museumtramlijn. Ik dacht een simpel ritje heen en weer te gaan rijden, en zelf wat situaties creƫren om te kijken hoe de bestuurders erop zouden reageren. Een van de bestuurders zou ik vanavond een instructie telefoonverkeer gaan geven. Dit telefoonverkeer gebruiken we in de dienst om de posities van de trams door te geven, om te voorkomen dat twee wagens tegenover elkaar komen te staan. Mijn bedoeling was om dit te gaan oefenen, om vervolgens de bestuurder af te gaan leiden. om te zien of hij de veiligheidsberichten blijft doorgeven. Nou, dat afleiden was absoluut niet nodig. Toen we het remiseterrein afreden, stond een aanhanger met een boot erop over de overweg. De aanhanger was door de wielen gezakt. Met vereende krachten wisten we het ding van de overweg af te krijgen. Even verderop moet de bestuurder weer in de remmen. Een wissel lag vol met stenen en stond ons niets anders te doen dan de boel op te ruimen. Toen we weer onderweg waren, stond er ineens een man ons te beschijnen. De bestuurder werd hierdoor verblind, en ik wilde dit figuur er op aanspreken." Heeft u ook een melding gekregen?" Het bleek een politieagent die onze aandacht wilde trekken. Nou dat was hem gelukt. Op de dijk lagen dwarsligger die onder de rails gestoken moeten worden. Twee daarvan lagen beneden de dijk op een fietspad. Nu hebben deze dingen geen pootjes, dus ik heb er mijn gedachten bij. Na dit opzij gelegd te hebben, kregen we bij de Poel ineens een kat voor de tram uit. Intelligent was het beest niet. In plaats van opzij te springen bleef het voor de tram uitrennen.
In Bovenkerk wisselde de bestuurders. Het gebeuren op de heenweg had de tweede bestuurder blijkbaar iets teveel aangegrepen, ik heb een paar keer moeten ingrijpen.
Ach, we zijn weer heel aangekomen, en iedereen heeft weer wat te vertellen.

Geen opmerkingen: