donderdag 15 oktober 2009

Auto

Na 12 trouwe dienstjaren, zal één van onze bestelwagens over een tijdje vervangen moeten worden. Om niet ineens voor een beslissing te staan, ben ik al een beetje aan het rondkijken. De eisen zijn, compact, comfortabel en zuinig. De huidige zuinigaard is de Seat uit 1997 die op de snelweg nog 1 op 20 loopt. Nu valt het mij op dat bedrijfswagens vooral worden aangeprezen met krachtige motoren, die gemakkelijk met het overige verkeer mee kunnen. Nou, als ik lading bij mij heb, kan het mij weinig schelen dat ik wat trager weg trek. Het heel houden van de spullen heeft dan mijn prioriteit en hecht ik meer waarde aan de vering dan aan een sterke motor. Een opgevoerde motor geeft nog een ander probleem. Vroeg of laat zul je het vermogen gebruiken. In het minste geval betekent dit een prent van oom agent, maar nog vaker zijn het koppakkingen en lagers.
Andere vraag, waarom hebben de wagens geen start/stop-automaat of hybride. Als er ergens milieuwinst is te halen, is dat daar wel.

Geen opmerkingen: