woensdag 28 oktober 2009

Onder de tram.

Al een tijdje zijn restauratiemedewerkers bezig met de restauratie van tram NBM20, afkomstig van de tramlijn Utrecht-Zeist. Nadat vorige week wagen GTG41, een vertegenwoordiger van het tramtype dat op de tramlijn Groningen-Haren-De Punt heeft gereden, gereed kwam, kwam het idee om onze collega's een handje toe te steken. Zo werd vorige week de eerstgenoemde wagen van de restauratiewerkplaats naar de onderhoudswerkplaats gereden, en zijn we meteen met demontage van de technische installatie begonnen. Op vier bouten na waren de meeste bouten en moeren gangbaar, een hele prestatie na meer dan 50 jaar. De 4 bouten die geen zin hadden, heb ik voorzichtig van de 99-jarige wagen afgeslepen.
Gisterenavond was er ook een grote rangeerploeg bezig. Deze ploeg zorgde ervoor dat een wagen 206 uit Graz ook in de werkplaats terecht is gekomen. Ik heb al een paar maanden plannen om deze wagen te gaan voorzien van geluid. Het is hier nog niet van gekomen omdat er ander, spoedeisender werk tussendoor kwam.
Het blijft steeds genieten om wagens, waar jij aan gesleuteld hebt, te zien rondrijden. Vooral het plezier dat de mensen eraan hebben maakt dat je gewoon doorgaat.
Wil je een keertje mee, kijk dan eens op www.museumtramlijn.org. Tot aan Pasen zijn er een paar extra ritten met Sinterklaas en Kerst.

Geen opmerkingen: