donderdag 17 juli 2008

Is doping een sport

Vandaag weer een bericht, renner nummer drie is uit de Tour de France gehaald wegens doping. Zo een gast is gewoon dom bezig, je vraagt van je lichaam dingen die het normaal niet doen kan. Zo zijn er gevallen van body-builders bekend waarbij spieren letterlijk geklapt zijn door dopinggebruik. De bloedvaten kunnen zo snel niet meegroeien met de groei van de spieren. Wat dit soort figuren ook vergeet is dat je lichaam zich er toch op aan gaat passen. Na het stoppen met de sport, is het lichaam zwaarder beschadigd dan wanneer je op een natuurlijke manier sport. Of ik aan sport doe? Nee, hoewel een zondagje museumtram voor flink wat beweging zorgt, en mijn werk ook voor wat lichamelijke beweging zorgt. Tsja, ik heb wel gesport. Ik heb gevoetbald, beter gezegd, op zo een grasveld gestaan. Van de sportarts moest ik gaan zwemmen. Dit heb ik tot mijn 12e jaar gedaan. Daarna ontdekte ik het fietsen. Op de MAVO waren regelmatig fietstochten, waaronder de elfdorpentocht. Vanwege de saaiheid, de groep waar ik meestal mee reed deed die 55 kilometer normaliter in een uurtje of twee, zijn we een keertje met normale fietsen gestart, en had ik de vouwfiets van mijn vader geleend. Vanaf mijn 20e ben ik op dansles geweest, wat uitmondde op het meedoen in de danssport, en reken maar dat was sport. Je kwam in de meest krankzinnige houdingen terecht. Echter een ruzie tussen mijn toenmalige vriendin en mijn danspartner leidde het einde in van deze "carrière". Overigens heeft die vriendin wel meer kennissen weg weten te jagen. Maar goed, geen doping.

Geen opmerkingen: