zondag 27 juli 2008

Tramdienst, wat een weer.

Vandaag ben ik op pad geweest met twee conducteurs in opleiding, Altijd leuk om nieuwe mensen het vak van conducteur op de museumtramlijn bij te brengen. Vandaag bestond hun instructie uit een uurtje rangeren en twee ritten conducteuren. Nu moet je bij conducteuren op de museumlijn niet een simpel baantje voorstellen, je hebt er een aardige conditie voor nodig. Naast kaartjes knippen en het afrijden van haltes, zijn er ook de vele overwegen die gevlagd danwel bediend moeten worden. Kortom, als je denk tot rust te kunnen komen, dan dient de volgende overweg zich aan. Ik had overigens om tien uur met de mannen afgesproken op het remiseterrein. Toen ik het terrein opdraaide, stonden er weer diverse auto's op de rails. Nu begrijp ik ook dat je na 33 jaar nog steeds niet weet dat er een museumlijn rijdt, en dat de borden” Rails altijd vrijlaten” niet voor jou gelden. Omdat ik als eerste kwam, belde ik de politie. Ik gaf het kenteken door, en meldde erbij dat we dat stuk spoor pas vanaf 11 uur nodig hadden. Nog geen kwartier later, het was even over tien uur, stond de sleepwagen er al. Ik had de verkeersleider op de hoogte gesteld, normaal is dit zijn taak, dat ik al had gebeld. Deze bleek echter opgehouden te zijn door zijn buurman met startproblemen. Zelfs bij temperaturen boven de twintig graden kun je schijnbaar problemen hebben met een koude start. Toen we een uurtje met de dienst bezig waren, en ik in Bovenkerk van mijn pauze aan het genieten was, wilde een meneer eens zien hoe sterk zijn Volkswagen Touran was, en reed vlak voor een van onze trams langs, die er pardoes inboorde. De tram uit 1921 bleek toch iets sterker dan een Volkswagen uit 2008. De auto kon weggetakeld worden, de tram kon doorrijden. Buiten een verlegde kruising, heb ik zelf van dit incident niets gemerkt. 's Middags heb ik, zoals ik gisteren al meldde, nog een paar uurtjes op de tramdienstleiding gezeten. Hier liep alles op rolletjes, zodat ik de dienst op mijn dooie akkertje heb kunnen afmaken. Nu moet ik zeggen dat het weer ook niet uitnodigde tot veel activiteit. Aan het eind van de dag merkte we wel dat er toch redelijk wat mensen zijn geweest. Waarschijnlijk zijn er ook mensen geweest die wat wilde afkoelen. Veel van onze wagens zijn uitgerust met ARKO, alle ramen kunnen open, en zo konden we vandaag regelmatig zien dat wildvreemde passagiers van passerende trams ineens met elkaar begonnen te praten. Morgen wordt de warmste dag. Eens zien wat die brengt.

Geen opmerkingen: