donderdag 24 juli 2008

Verkopers

Een paar weken geleden had ik contact met een handel in kantoorbenodigdheden. Ik vroeg of het mogelijk was of ik een catalogus van ze kon krijgen." Ja hoor", was het antwoord," we sturen binnenkort een vertegenwoordiger langs." Een vertegenwoordiger? Welk bedrijf heeft die nog langs de weg zitten. Zelf doen we dat alleen in België, omdat dat daar nog gewoon is, maar in Nederland? Hier kom je meestal niet verder dan een telefonische verkoper. Gisteren nam ik de telefoon op. "U spreekt met de firma", en een of andere onverstaanbare naam kwam eruit." U drinkt vast wel eens water." "Ja natuurlijk." "Nou meneer, dan willen wij een waterdispencer bij u plaatsen." "Nou", zei ik," sowieso is het verboden om op de werkvloer water te hebben. Ten tweede is door onder andere bedrijven zoals u, het aantal watervergiftigingen toegenomen." Ik hoopte op een weerwoord, maar de man bedankte mij vriendelijk, en hing op. Natuurlijk de communicatiebedrijven." U kunt bellen met 30% korting." Als ik dan vertel tegen wat voor tarieven we bellen, is het gesprek snel ten einde. Vandaag kwam de vertegenwoordiger van het eerste bedrijf uit dit verhaal op bezoek. Ik vertelde haar dat ik een jaar of vijf geleden een collega van haar bij onze collega's in België had gezien, en daar destijds ook al om informatie had gevraagd. Toen kwam eigenlijk de aap uit de mouw, het hoofdkantoor van het bedrijf zit in Berchem, een voorstad van Antwerpen." Ik ben daar een paar keer geweest om een training te volgen." "Zo", zei ik," geen taalproblemen gehad? Antwerpenaren hebben niet altijd door dat wij ze niet kunnen verstaan." "Nou, dat was inderdaad wel een probleem." Mijn vriendin heeft overigens de manier om van telefonische verkopers af te komen. Je vraagt gewoon met wie je spreek, om vervolgens je excuses aan te bieden en te zeggen dat je verkeerd verbonden bent. Probeer maar eens uit. Het werkt!

Geen opmerkingen: