zaterdag 19 juli 2008

Vakantieverkeer

De grote vakantieuittocht hebben we vandaag weer kunnen meemaken, enorm lange files op de route du soleil en voor de tunnels in de Alpen. De massale trek naar het zuiden en oosten is weer begonnen. De drie meest polpulaire landen zijn Duitsland, Frankrijk en België met respectievelijk 3, 2,7 en 2,1 miljoen bezoekers. Ook in Nederland mogen we ons verheugen op de komst van de diverse toeristen. Wat nog wel eens vergeten word, is dat ook in de ons omringende landen ook zoiets als politie bestaat, en deze doorgaans iets strenger is dan de onze. In België of Duitsland kan het maken van een grap gezien worden als belediging van een ambtenaar in functie. Een andere misser die wordt gemaakt is het lekker doorscheuren op de buitenlandse snelwegen. Besef goed dat het aantal camera's behoorlijk is uitgebreid, en de politie daar ook controleert. Konden we vroeger nog wel eens een boete ontlopen, tegenwoordig krijg je gewoon een acceptgirokaart uit Leeuwarden, als je een overtreding in Barcelona hebt gemaakt. Vooral met de caravan is het opletten met de snelheid. Mag je in Nederland nooit harder dan 80 KMH, volgend jaar overigens 90, in België mag je met een totaal gewicht tot 3,5 ton gewoon 120 KMH rijden, en in Frankrijk zelfs 130 bij droog weer. In Duitsland moet je weer een keuringsbewijs van de TÜV kunnen overleggen. Er zijn diverse overtredingen of gewoonten, die in andere landen zwaar bestraft kunnen worden. Bijvoorbeeld is het links parkeren in de andere Europese landen verboden. In Duitsland kun je zelfs een boete krijgen voor spookrijden, en daarmee je rijbewijs verliezen. Ook bij het op het allerlaatste moment van rijstrook wisselen, kan het gebeuren dat je over een doorgetrokken lijn gaat. Krijg je daarvoor in Nederland een waarschuwing, tenminste als je het niet te vaak doet, in Frankrijk ben je honderdnegentig euro lichter. Rijden de buitenlanders dan zo goed. Nou dat is te bezien. Zo zijn de Belgen meesters in het links rijden op de snelweg. Dat is zelfs zo erg dat het Vlaams zelfs een woord kent voor deze bestuurders, tweedevakrijders. De Duitsers daarintegen zijn weer meesters in het bumperkleven, en dan vooral met de lichten gaan seinen. Dit levert overigens in Nederland begripsverwarring op. Als je je richtingaanwijzer naar links zet bij het inhalen, en op de linkerbaan krijg je twee lichtseintjes, geeft de bestuurder aan dat je naar links kunt komen, terwijl een Duitser juist bedoelt dat je hem ruim baan moet geven. Dan las ik nog in de Gazet van Antwerpen een begripsverwarring bij het invoegen op de snelweg. Bij de reacties stond dat het invoegend verkeer in Nederland voorrang zou hebben. Allereerst is het sinds 1990 zo dat je geen voorrang hebt, maar voorrang krijgt, en dat het verkeer op de rijbaan niet verstoord mag worden door invoegend verkeer. Ten tweede is het naar links gaan als de linkerbaan vrij is een gevolg van "hoffelijk" rijgedrag, om nog maar een Vlaamse term erin te gooien. En waarom niet? Als je ruimte over hebt, en door een beetje ruimte af te staan het verkeersbeeld rustiger houdt, is er geen agent die je daarvoor bekeurt. Als je nog gaat rijden, doe rustig aan, en vooral na twee uur rijden een kwartiertje rust.

Geen opmerkingen: