zaterdag 26 december 2009

Bericht 500: Dagje Antwerpen.

Langzamerhand begint het een beetje een traditie te worden, op vrije dagen in België gaan werken om vervolgens met mijn vriendin naar Antwerpen of Gent te gaan. Vandaag was Antwerpen weer eens het slachtoffer. Wat mij altijd opvalt is dat er snel contact te maken is met de bevolking. Ik had de auto in Merksem geparkeerd, en verder gegaan met de tram. In België kost het openbaar vervoer maar een schijntje. Als je het een beetje slim aanpakt, kost een stadsrit 80 cent. Sla dat eens om naar je brandstof en parkeerkosten.
In de tram raakte ik in gesprek met een familie, waarbij oma, oké bomma, zat te klagen over het feit dat zestig-plussers binnenkort niet meer gratis mogen reizen. Ik ging netjes uitleggen dat het openbaar vervoerbedrijf "De Lijn" momenteel een kostendekkingsgraad kent van slechts zestien procent, terwijl de Vlaamse overheid dertig verlangt. Een simpel rekensommetje leert dan dat je tweemaal zoveel geld moet gaan vangen. Even later stapte een oudere dame in, en ik stond mijn zitplaats, natuurlijk, af. Door dit gesprek stapte we één halte te vroeg van de tram. Ach, een wandelingetje doet ons geen kwaad. Mijn vriendin wilde weten waar de Elisabethzaal zich bevind. Ik wilde haar laten zien dat dit tegenover Antwerpen CS is. Maar goed, door het verkeerde afstappen, zoals de Antwerpenaren het uitstappen bij een tram plegen te noemen, konden we een tot dan toe onbekend stuk van de stad verkennen.
Vanaf het CS zijn we naar de Terminus, Vlaams voor eindpunt, op de Rooseveltplaats gelopen. De naam Terminus komt van de grote hoeveelheid bussen, en vroeger trams, uit de( verre) omgeving die daar hun eindpunt hebben. Hier twitterde ik trouwens dat we aan de thee gingen. Heerlijk hoor, na een, toch wel koude, wandeling een warme thee naar binnen te werken.
Na de thee ging het richting Wapper. Er zit daar een boekwinkel die wij bij ieder bezoek onveilig maken. Na dit bezoek liepen we verder richting schouwburg, voor de zaterdagse markt. Onderweg kwamen we echter een tentje tegen met een typisch Vlaams gerecht, stoofvlees met frietjes. In het restaurant was het druk, ook met een stel Limburgers die de euvele moed hadden om zich Hollander te noemen. Ik vermoed dat ik de enige rasechte Hollander was.
Na het nuttigen van het eten gingen we richting markt. Wat ons meteen opviel waren de enorme hoge prijzen van het fruit. Soms moet er meer dan het dubbele dan bij ons worden neergeteld. Wat wel leuk is, is het taalgebruik van de marktkooplui. Ik heb weinig problemen om het Aantwaarps te verstaan, dus ik genoot met volle teugen.
De wandeling ging verder naar ons volgende doel, de Kasteelpleinstraat, waar de Kookwinkel van Antwerpen gevestigd zit. Via de Volksstraat, waar we Antwerps meest bekende dumpwinkel bezochten, liepen we verder naar de Groenplaats naar het shoppingcentre aldaar. Er zit daar een winkel met gekkigheden, zoals kaartje en snuisterijen. En ook daar stortte wij ons op de thee. Vlak voor vertrek gingen we ons even sanitair ontspannen. Een klein tumult brak uit. Rob Teuwen, beter bekend als Billie uit F.C. de Kampioenen, passeerde er, wat resulteerde in een hoop geroezemoes." Is dat hem?" Na met de tram terug gegaan te zijn, twee supermarkten half te hebben leeg gekocht, een "kassierster", bij de doe-het-zelfzaak die alles helpt te verwezenlijken, wat Nederlands geleerd te hebben en de auto vol "gekapt" te hebben met diesel, ging het weer huiswaarts. Zou de sneeuw in Nederland ook vrijwel weg zijn?
Goed eindejaar toegewenst!

Geen opmerkingen: