dinsdag 22 december 2009

Vuurwerkcontrole

Op dit moment vinden langs de grenzen met Duitsland en België de jaarlijks vuurwerkcontroles plaats. Dit om de illegale import van dat spul tegen te gaan.
Een aantal jaren geleden had ik ook zo een controle. Ik kwam met een bestelbusje vol reparaties uit België gereden, en de douane vond het nodig om mij in de kant te halen. Ik wist dat er een gezamenlijke actie bezig was van de Belgische en Nederlandse justitie, voor de Belgen is het niet zomaar toegestaan om vuurwerk te exporteren. Ik liet de controle over mij heen komen, ik geef immers niks om vuurwerk, en als ik het zou willen hebben, heb ik nog wel wat andere adresjes.
Ik sloeg er eigenlijk geen acht op, totdat ik een van de mensen, die ik die dag bezocht had, wilde bellen. Hij nam niet op. Vreemd, diegene had niets verteld dat hij op vakantie was of zo. Tot ik een collega aan de telefoon kreeg. "Goh, hebt u het al gehoord?" Oei, als een zin zo begint, kan het interessant worden." Hij is opgepakt wegens het in stock hebben van teveel vuurwerk." Even later verscheen een mailtje met een link naar de regionale krant. Nog geen vijftien minuten na mijn vertrek bleek de politie binnengevallen. Men had mij met dozen zien slepen, logisch ik kwam televisies leveren, en geloof mij, die 82 cM toestellen waren grote zware bakken. De man had een vergunning voor een beetje vuurwerk, maar bleek meer dan duizend kilo aan vuurwerk te hebben liggen, voldoende om het dorp, waar dit gebeurde, een nachtmerrie te bezorgen.
Nu viel ook het muntje. Bij Antwerpen viel mij al op dat er een motor van de Nederlandse Marechaussee achter mij was gaan rijden. Waarschijnlijk was de bestuurder getipt door zijn Belgische collega's. Vlak voor de grens haalde hij mij in, en zette mij direct op Hazeldonk aan de kant.
Een paar weken later sprak de "vuurwerkman" nog. Hij had een par dagen vast gezeten, maar mocht na betaling van een boete weer naar huis. De zaak bleek aan het rollen te zijn gebracht omdat hij een folderactie had gehouden in zijn dorp. Deze folders waren ook bij de hoofdcommissaris van politie en de burgemeester terecht gekomen. Doe trouwens voorzichtig met vuurwerk. De eerste gewonden zijn alweer gevallen.

Geen opmerkingen: