vrijdag 24 oktober 2008

Bussen naar Utrecht

Als je nog een keertje rechtstreeks met de bus naar Utrecht wilt, moet je snel zijn. Vanaf december zullen deze vanuit onze regio niet meer rijden. Van een lijn zat een opheffing er al lang aan te komen, lijn 125 van Amstelveen naar Utrecht. Door de verbouwingen en toenemende drukte op de A2, verloor deze lijn de functie van sneldienst. Wie herinnert zich nog de reclames:"In 40 minuten in hartje Utrecht?" Deze lijn is van een redelijk succesvolle lijn een zorgenkindje geworden.
Een andere lijn, lijn 140, was ooit met 63 kilometer een van de langste lijnen in Nederland. Deze lijn reed van Haarlem via Aalsmeer en Uithoorn naar Utrecht. In 2002 werd een deel van de lijn overgenomen door het Franse bedrijf BBA/Connex. Hierdoor ontstond het malle effect dat je in Uithoorn van lijn 140 op lijn 140 moest overstappen. Desondanks is dit een redelijk drukke lijn, die in de spits zelfs aan de grenzen van haar kunnen zit.
Juist deze laatste lijn wordt ingekort tot Breukelen, waardoor je, zowat in het zicht van de Dom, nog een keer moet overstappen. Wilde men in Utrecht de mensen dwingen om in de trein te stappen, wat op jaarbasis een kostenverhoging van circa 750 euro tot gevolg heeft, heeft men de hand over het hart gestreken, en laat men een andere lijn, lijn 120, wel naar Utrecht rijden. Of ik met deze oplossing tevreden ben? Nou nee. Dit zal een hoop mensen, die we met pijn en moeite uit de auto hebben gekregen, weer de auto injagen. Buiten dat is ons openbaar vervoer behoorlijk duur. Kost een OV-jaarkaart in Nederland bijna 4800 euro, is een dergelijke kaart in Vlaanderen voor slechts 250 euro te krijgen. Leve de privatisering. Ik hoop dat de 7075 handtekeningen nog wat gaat opleveren. Via de officiële wegen is de provincie Utrecht niet tot andere gedachten te brengen.
Groetjes,
Robert.

Geen opmerkingen: