zaterdag 4 oktober 2008

Geachte bankdirecteur.

Ja, dat had je niet gedacht hè? Ineens heeft de Fortis 16,7 miljoen bankdirecteuren, immers, de staat, de eigenaar van de bank, is van ons allemaal. Een van de positieve wendingen is dat de voormalige VEB-aandeelhouders van ABN-AMRO, die zo nodig deze bank moesten verkwanselen, krijgen door de overname geen cent meer uit Nederland. Een ander voordeeltje is, dat de overnamehonger van Fortis voorlopig tot staan is gebracht. Omdat Fortis Nederland nu is losgemaakt van het moederbedrijf, is de vraag hoe lang de naam Fortis nog op de gevels zal staan. Het zou best grappig zijn als een van de oude namen, zoals de Centrumbank, weer op de gevels zou verschijnen. En hoe lang zou het duren voordat de naam ABN-Amro weer op de gevel van het hoofdkantoor wordt terug gehangen?
Dat Fortis bijna alsnog omviel kwam omdat de spaarders massaal de spaarbankboekjes gingen leeghalen, waardoor er nogmaals geld in de bank moest worden gepompt. Dit kon alleen nog door de overige 51 procent over te nemen. Daarmee hebben we een staatsbank, en is de geld nergens zo veilig als bij ABN-AMRO.
Neemt niet weg dat de meeste kleinere spaarbanken zich ook goed staande kunnen houden. Daarom ben ik blij dat SNS mij een loer heeft gedraaid met mijn betaalrekening, waardoor ik bij Argenta terecht kwam. Ik ben SNS daar natuurlijk hartstikke dankbaar voor. Het had op geen beter moment kunnen gebeuren.

Geen opmerkingen: