woensdag 22 oktober 2008

Nederlands

Als Nederlander krijg je wel eens de vraag,”Noem iets typisch Nederlands.” Dan komen meteen de clichés, klompen, molens, polders en kaas. Ik noemde dan zelf de bakfiets en de bakbrommer, die zie je vrijwel nergens ter wereld, tot ik een artikeltje las over een Belgische koekfabrikant, die een Nederlandse fabriek had overgenomen. De Belgische fabrikant maakt momenteel gouden tijden door met de productie van smeerbare speculoos, overigens niet te verwarren met onze speculaas. En zo kwam ik op weer iets Nederlands. Ik heb natuurlijk wel eens speculoos gegeten, en vond dit altijd een beetje laf, maar kon niet omschrijven wat er aan miste. Tot ik het bewuste artikel in de krant onder ogen kreeg, waarin haarfijn werd uitgelegd dat de Fransen het recept van de speculaas, zoals wij dat kennen, een eigen bereidingswijze hadden gegeven. Gaat er bij onze speculaas een hele hap kruiden in, is deze bij speculoos vervangen door gebrande suiker. Ik kan hiermee dus speculaas toevoegen aan het lijstje:”typisch Nederlands.”

De Nederlands fabrikant is een van de grootste fabrikant van ontbijtkoek, bij de meeste Nederlandse gezinnen niet weg te denken. De Belgische fabrikant heeft ook hier de kruiden uitgehaald, weer suiker toegevoegd, en het op de Belgische markt gezet. Het schijnt een succes te zijn.

In Nederland zijn trouwens de eerste potjes smeerbare speculoos gezien. Zou de fabrikant ook een Nederlandse uitvoering op de markt gaan brengen?

Groetjes,

Robert.

Geen opmerkingen: